Monday, October 4, 2010

KESYUKURAN....

Ketika tiba waktu pagi, maka ingatlah bahawa pagi indah itu telah menyapa beribu-ribu orang yang tidak beruntung, sementara kita berada dalam kenikmatan, menyapa beribu-ribu orang yang kelaparan ..ketika kita sendiri sedang kekenyangan.Ia menyapa beribu-ribu orang yang  tertimpa musibah dan bencana, sedangkan kita selamat dan berbahagia...

Berapa banyak airmata yang telah berlinang di pipi seorang wanita,berapa banyak derita di hati seorang ibu sementara kamu tersenyum lega. Ucapkanlah alhamdulillah atas kasih sayang , perhatian dan kurniaanNya

  Hiduplah anda dengan tenang...dan berterus teranglah kepada diri anda sendiri. Hitunglah semua kesenangan dan kegembiraan yang telah anda dapatkan. Oleh itu ,jalanilah hidup ini dengan tenang, bahagia dan hati yang terhibur.....DR 'AIDH B 'ABDULLAH AL-QARNI..

1 comment:

Anonymous said...

salam super women

alam maya yang dikasihi sekelian……

Hari ini sebelum sahabat-sahabat semua merapatkan kepala di tilam empuk masing2,sekadar mengimbau kembali kehadiran diri ini buat menumpang sekejap cuma di bumi Illahi ini….semuga natijah kesyukuran akan tertanam di jiwa nurani ini…

Hari ini sebelum sahabat-sahabat berfikir untuk mengucapkan kata-kata kasar dari lidah tanpa tulang yang di kurniai Illahi– Ingatlah akan seseorang insan yang tidak bisa berbicara(bisu)

Hari ini sebelum sahabat-sahabat mengeluh mengenai cita rasa makanan yang sahabat-sahabat nikmati – Ingatlah akan seseorang insan yang tidak punya sesuatu apapun untuk dimakan.

Hari ini sebelum sahabat-sahabat semua mengeluh tentang kekurangan pasangan yang kita punyai – Ingatlah akan seseorang insan yang menangis dan berdoa kepada Tuhan meminta pasangan hidup.

Hari ini sebelum sahabat-sahabat semua mengeluh tentang kekurangan dalam hidup kita – Ingatlah akan seseorang insan yang begitu cepat telah berpindah alam ke alam Baqa.

Hari ini sebelum sahabat-sahabat mengeluh tentang kerenah saudara-saudara kita – Ingatlah akan seseorang insan yang begitu mengharapkan mempunyai saudara, tetapi hanya hidup sebatang kara.

Hari ini sebelum sahabat-sahabat bertengkar karena rumah yang kotor,tidak terurus dan tidak ada insan yang mau membersihkan atau menyapu lantai halaman – Ingatlah akan insan-insan yang hidup di jalanan kota beratapkan langit.

Hari ini sebelum sahabat-sahabat mengeluh karena harus memandu kenderaan terlalu jauh kerana sesuatu urusan – Ingatlah akan sesorang insan yang harus berjalan kaki untuk menempuh jarak yang sama.

Hari ini ketika sahabat-sahabat merasa lelah dan mengeluh tentang pekerjaan kita masing-masing – Ingatlah akan para pengangur, orang-orang kurang upaya, cacat dan mereka yang menginginkan pekerjaan itu.

Hari ini sebelum sahabat-sahabat menuding jari atau menyalahkan orang lain – Ingatlah bahwa tidak ada seorang insan pun yang sempurna dan tidak berdosa dan kita semua harus menghadapi pengadilan serta penghisaban di mahkamah Robbuljalil di hari qiamat nanti.

Hari ini ketika bebanan kehidupan tampaknya akan merenggangkan sahabat2 sekelian – Ukirlah senyuman di wajah sahabat-sahabat masing-masing dan berterima kasihlah pada Allah s.w.t karena kita semua masih diberi kesempatan menarik nafas dan masih ada di dunia yang fana ini.

Kehidupan adalah anugerah Illahi yang hebat maka jalanilah,terokailah dan nikmatilah dengan penuh rasa syukur yang mendalam pada Illahi.

Semuga dengan warkah pelangi zikrullah yang singkat bersama alqaswa ini menjdikan diri sahabat-sahabat lebih bermakna dan tabah dalam pengembaraan di alam fana ini.

Salam takzim penuh erti dari alqaswa yang fakir ini..

Hadiahkan sebuah senyuman sebagai sedekah di petang yang damai ini…

Wassallam jumpa lagi…

Total Pageviews

visitors online