Friday, December 24, 2010

TAHUN BARU JIWA BARU. HIDUP UNTUK BAHAGIA.....;-P

SALAM TO U GUYS..THIS IS WHAT IM GONNA JOT DOWN LATER..SO BE PATIENT..HAVE TO SETTLE UP FEW THINGS FIRST...MISS THIS COLUMN A LOT...C U THEN AND HAVE A NICE DAY..DAA....me too..hahahaha!!!!

**************************************************************

Salam n selamat malam ..begitu pantas perjalanan waktu bergerak melangkah meninggalkan kita. Diselaputi kenangan, pengajaran, pengalaman dan pencapaian..semuanya adalah  dengan izinNya jua.  Bersyukur sangat kerana dalam kepadatan himpunan rasa itu..aku masih teguh berdiri di sini..membawa satu lagi kehidupan untuk insan yang lain. Sangat bersyukur dan belum pasti anda bisa menghadapi dan menggalas tanggungjawab dan pelbagai rasa sebagaimana pernah aku lalui.

Kita tidak boleh mengubahsuai rasa seperti mana kita mengubahsuai rasa  sesuatu masakan..kita jua tak boleh menggambarkan apa yang tersirat di dalam hati dengan menzahirkannya di atas kepingan kanvas..cuma sebagai insan biasa kita hanya mampu memperbaiki dan mempelajari dari kesilapan yang telah kita lalui sama ada secara kita sedari ataupun sebaliknya. Meronta sekali hati ini setelah sekian lama dibelenggu suatu aura kesuraman...mahukan persona positif yang mengoptimakan keazaman dan kekuatan jiwa dan minda..itulah yang tidak akan aku berhenti mencarinya..dalam proses dan perjalanan hidup yang dilalui saban hari aku dapat merasainya...moga..Allah memberikan yang terbaik untuk diri ku...

Terlalu memikirkan bagaimana untuk mencari suatu kehidupan tidak mencukupi untuk diriku..apa yang sering dilupakan sehingga membawa kepada rasa sangat individualistic adalah..betapa aku sering melupakan untuk menghargai dan menikmati kehidupan yang sangat indah ini..Allah memberikan kita ujian dan kesakitan..tetapi Dia tidak menolak hak kita untuk berbahagia..juga tidak menafikan ruang untuk kita menggapai kebahagiaan selain dari  meratapi dan mengeluh dengan ketentuanNya. Oleh itu..jika PENCIPTA tidak menghukum dan menolak hak kita untuk merasai, mencari dan menikmati semua itu...jadi..siapalah lagi manusia di sekeliling yang sangat rendah keupayaan dan darjatnya dari DIA..

Mengumpul dan mengenalpasti kelebihan dan kekuatan diri adalah yang terbaik..untuk menjadi benteng ketahanan diri..tidakkan aku pedulikan lagi apa itu dan ini..akui sedar dan tahu di sepanjang perjalanan yang telah panjang ditinggalkan...siapa yang selalu bersamaku dan tanpa ujian dariNya..kita tidakkan tahu tentang mereka yang benar2 menghargai dan sanggup bersama tika suka dan duka...Tahun baru sangat berharga..bukan sekadar menyenaraikan 1001 azam..tetapi sejauhmana jiwa dan minda dapat menikmati ketenangan, sejauhmana diri dapat menghindari langkah khilaf..setinggi mana dapat kita mencari keberkatan rezeki dan sekuat mana jiwa minda menghargai dan menyayangi diri sendiri..itu adalah keutamaan..semuanya adalah dari dalam diri AKU sendiri...

Terasa bosan bila asyik mempertikaikan mengapa ini itu dugaan yang Allah berikan...jadi..tahun baru jiwa baru ....hidup untuk bahagia..akan kupastikan aku mengubah mind set diri dan mencari aura positif dan mohon agar..DIA memelihara diriku..dan bersamaku dalam apa jua yang hati ini telah putuskan..tentang apa yang minda ini telah katakan..jua tentang apa yang jiwa ini telah akurkan...ingat HIDUP UNTUK BAHAGIA..jika masih diuji..anggaplah suatu bonus...yes..bonus untuk Allah zahirkan segala yang diluar kemampuan kita untuk memikirkannya..

Tahun baru tanpa azam baru..tapi...tahun baru dengan jiwa baru...Allah mahukan kita sebagai hambaNya..mengubah corak dan warna kehidupan..jika..pemandangannya sangat hambar..teruskan melukis dan melakar...kerana lukisannya adalah hasil tarian berus halus yang kita lenggokkan dan hasil kombinasi warna dan lenggok tari itu ...adalah keindahan yang diberikan dan yang dipilih untuk diri aku..yang paling indah dan terbaik pernah dihadiahkanNya...

Tahun baru jiwa baru..hidup untuk bahagia..moga langkah kecil kan menemui besar cahaya kebahagiaan dan gugusan ketenangan dan kemanisan rasa...sangat menginginkan..dan mendoakan agar DIA menghadiahkannya untukku...amin.


1 comment:

Anonymous said...

Kegagalan bukanlah bererti anda seorang yang gagal
Ia hanyalah bererti anda belum berjaya lagi
Kegagalan bukanlah bererti anda tidak mencapai apa-apa
Ia sebenarnya bererti anda telah mempelajari sesuatu

Kegagalan bukanlah bererti anda seorang yang bodoh kerana mencuba
Ia bererti anda berani, anda berhati teguh,
bersemangat waja – berbanggalah dengan diri anda
Kegagalan bukanlah bermakna anda tidak akan berjaya
Ia hanyalah bermakna anda memerlukan sedikit masa lagi

Kegagalan bukanlah bermakna anda kecundang
Ia hanyalah bermakna anda berpeluang untuk
bermula semula: mencuba sesuatu yang baru
Kegagalan bukanlah bermakna Tuhan telah meninggalkan anda
Ia hanyalah bermakna Dia mempunyai rancangan yang lebih baik
Jadi benarlah, kegagalan itu tidak pernah muktamad

Dr. Robert Schuller

ungu lalu membiru

Total Pageviews

visitors online