Sunday, May 8, 2011

tIKA cINTA BErTASbIH....

SALAM DAN HAPPY MOTHER'S DAY BUAT SEMUA IBU YANG TIDAK PERNAH LUNTUR KASIH SAYANG DAN PENGORBANAN BUAT ANAK-ANAK. DAN DIRI I JUGA SANGAT TERUJA MELALUI HARI BERMAKNA INI BERSAMA ANAK-ANAK TERSAYANG. THANKS U KIDS FOR COLORING MY SKECTHES OF LIFE..
********************************************************

1. Kasih sayang.
Setiap insan di mukabumi ini memerlukan kasih sayang sebagai makanan dan pengisian jiwa. Kekadang Allah memberikan kasih sayangNya kepada kita..tetapi dalam situasi yang amat menyakitkan. Itulah dugaan namanya. Sebagai insan, kita seharusnya menghargai rasa kasih itu. Tetapi tiada guna juga andai dicalarkan dengan sempadan  nista dan prasangka. Berterimakasih saja padaNya kerana dapat merasa walaupun bisanya mengguris hati. Sarat hati kita andai menyimpan kasih tapi diheret kemelut curiga dan duka.

2. Ketenangan.
Sangat dicari dalam kehidupan insan. Meskipun terlalu sukar untuk mempertahankan rasa tenang itu, namun sebagai insan kita punyai pilihan untuk mendapat dan merasainya. Lantaran itu, adakalanya kita terpaksa membuat pilihan untuk menikmati ketenangan abadi itu. Biarlah... walaupun kekadang  pilihan itu tidak menyebelahi kita, namun kita tidak merasakan ditikam oleh bisa tekanan. Minda perlu sihat n bahagia untuk mengharungi kehidupan. Keupayaan kita sebagai insan n hambaNya terlalu terhad..maka..berserahlah kepadaNya dan memohon agar pilihan itu  adalah terbaik buat kita meskipun dahulu kita sangat bahagia dengan keadaan itu..

3. Kebahagiaan
Terlalu subjektif untuk dinilai. Kebahagiaan dirasai, diterima dalam pelbagai cara. Bersyukurlah kerana dalam laluan dan likuan hidup selama ini, aku masih dapat teguh berdiri. Adakalanya diuji namun sebagai insan yang punya maruah diri tentu aku akan lebih bertanggungjawab atas kehidupan yang dilalui kini. Perih keringat mengharungi hidup lebih baik dari airmata dan sakit hati dilempar prasangka.  Inilah kehidupan aku..takkan aku berganjak lagi..wp mungkin akan ada kebahagiaan yang menghampiri..cukup buat aku berfikir berjuta kali...hingga Allah memberikan detik hati insyaallah akan terbuka jua pintu hati..pengalaman telah mengajar..detik hati itu adakalanya memakan diri dan menyakitkan.

4. Kemaafan.

Seumpama tidak bermakna kata maaf itu bagi sesetengah insan. Bila maaf dapat diucapkan kian kali, ia umpama tidak bernilai dan tiada keikhlasan lagi. Sebagai insan, maaf dapat dibezakan dan dimengertikan dari rentetan peristiwa yang terjadi di belakang tabir. Perlukah kemaafan itu andai hati kita telah terguris? Bila mana kita tidak tahu apa lagi nilai maaf itu..perlukah dipedulikan dan dipertimbangkan.? Sudah cukup dewasa dan dapat membaca situasi n tingkah..sekadar membuang masa memikirkan ..lantas segala yang istimewa tersimpan menjadi layu dan basi dijamah usia waktu...biarlah kemaafan itu memperoleh jawapan tersendiri..perjalanan waktu itu tidak lagi bermakna ....maka lupakan dan maafkan drama kehidupan yang telah melanda hidup kita sebelum ini...


INAAO080511

No comments:

Total Pageviews

visitors online