Saturday, February 5, 2011

TANGANI MARAH...

Sifat marah itu kebanyakkannya berkaitan dengan sifat sombong (ego).   Lagi besar ego seseorang ,,maka lagi besarlah kemarahannya...Begitu juga berkaitan dengan kedudukan seseorang, lagi tinggi kedudukannya, besar pangkatnya, banyak hartanya, agak berpengaruh dan ramai pengikutnya, maka selalunya lebih tinggilah egonya, maka akan menjadilah sifat marahnya.


"MARAH ITU PENYAKIT ROHANI YANG MEMBERI KESAN PADA JASMANI .  SETIAP PENYAKIT ADA UBATNYA KECUALI TUA DAN MATI. CARILAH UBAT MARAH"


  • Namun tidak semua orang yang dikategorikan di atas menjadi pemarah dan punyai sifat ego yang tinggi. Ada di antaranya yang  bertambah syukur dan tawaduk kepada Allah. Tetapi jangan terkejut kerana ada juga orang yang tidak mempunyai apa-apa yang mempunyai keegoan yang tinggi


Setiap kelemahan dan kesilapan manusia ialah ujian untuk kita.  Allah mahu melihat kesabaran kita dan malunya kita kepada Allah dengan mengucapkan "Innalillahi wa inna ilaihi raji'un". Marah adalah gerakan nafsu diri, seketika meluap darah ketika berlaku desakan nafsu untuk mempertahankan diri atau untuk melepaskan dendam


Kemarahan itu tidak boleh timbul dan tidak dapat ditahan pada tempat dan waktunya.  Namun apabila kemarahan timbul dan tidak dapat ditahan dengan akal yang waras, ia akan menjalar tidak ubah seperti api yang membakar darah yang naik laksana wap menyelubungi hati dan akhirnya menyebabkan hilangnya cahaya kejernihan daripada fikiran.Pintu akal seolah-olah tertutup, fikiran tersentak dan memutuskan segala idea serta hilangnya segala pertimbangan.



So u guys..sedikit perkongsian tentang bagaimana timbulnya kemarahan dalam diri kita sebagai manusia...so on next writing..i akan jot down few tips on how to overcome our anger secara ilmiah...so tunggu k..



INAAO2667
Ubahsuai daripada hasil penulisan Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah
SOluSi

No comments:

Total Pageviews

visitors online