Sunday, January 6, 2013

...CINTA 3 DIMENSI...

BOSAN
...Lambang Jiwa yang Longgar...


Ungkapan 'BOSAN' sering diucapkan sama ada dalam keadaan kita sedar ataupun sebaliknya. Sesuatu perkara itu jadi membosankan apabila ia menjemukan pada suatu ruang waktu yang tertentu.

Masa juga boleh menyebabkan kebosanan apabila kita tidak dapat memenuhi ruang waktu itu dengan baik. Juga pabila kita tidak da patmengisi keadaan itu dengan apa yang kita inginkan. 
Biar bagaimanapun kita menafikan 'kebosanan' ini, namun ianya adalah hakikat yang dilalui oleh setiap insan.

Apabila ucapan 'ermm..boringnya..' diluahkan maka ia sebenarnya melambangkan jiwa seseorang itu. Jiwa yang longgar atau jiwa yang kosong akan sering merasakan kekosongan. Merasai kehilangan ataupun kegagalan harapan yang tinggi kerana mahukan waktu itu diisi dengan apa yang mereka mahukan  akan menyumbang kepada kebosanan.

Kebosanan juga wujud lantaran rasa  keterpaksaan. Melakukan sesuatu dengan cara keterpaksaan membuahkan kebosanan lantas faktor ini akan membuka ruang kosong dalam jiwa dengan lebih besar lagi. Hal ini juga turut membawa emosi yang tidak bertepi dan ada kalanya ucapan bosan itu juga mampu membuat orang yang mendengarnya berkecil hati.

Membiarkan ruang kosong yang ada dalam jiwa mekar dan sarat dengan ingatan duniawi semata-mata akan menambahkan lagi kebosanan itu.
'
Oleh itu, usah biarkan istilah bosan menjadi raja di hati dan juga menjadi rutin di bibir. Jangan biarkan kita bosan hanya kerana ruang waktu itu tidak dipenuhi dengan apa yanga kita inginkan. Penuhilah ruang itu dengan melaksanakan apa yang disukai-Nya maka hilanglah kebosanan yang wujud.

Jiwa kita yang dipenuhi dengan ruang mengingati Allah  SWT akan menjadikan kita sentiasa dipenuhi dengan ikatan kasih dan cinta kepada=Nya.

Dengan mengingati Allah sepanjang waktu tidak akan membuahkan kebosanan bahkan membawa seseorang itu pada kebahagiaan yang hakiki.


nazlinaao
dipetik dan diubah suai dari hasil coretan
DR. AZHAR BIN HAJI SARIP
ING EMOSI. SPIRITUAL NLP TRAINING.

No comments:

Total Pageviews

visitors online