Sunday, December 25, 2011

OK KE TAK OK...HMM

Malas adalah musuh utama manusia untuk bergerak maju. Apakah anda malas, seorang pemalas? Jika ya, pastikan anda buang sifat itu kerana si pemalas tidak mungkin seorang yang berjaya dalam hidupnya.Pernahkah anda bertanya pada diri sendiri, ' Aku ni okey ke?' Kalau tidak, apa kata tanyalah diri anda sekarang. " aku ni ok ke pada pdgn mata aku atau mata orang lain?"

Sebagai manusia , kita mempunyai dua hati: Hati kecil dan Hati besar. Yang selalu membohongi kita ialah hati besar kita. Yang cakap besar, perasaan membesar-besarkan diri itu datangnya dari hati besar. Manakala, yang selalu mengeluh dan menyatakan keadaan kita yang sebenar itu datangnya dari hati kecil.

Bila orang puji kita, kita pun kembang, itu hati besar yang berbangga.Kadang-kadang orang puji kita sebab tujuan tertentu sahaja. Sebab itu kadang-kadang kita terfikir 'Eh betul ke dia puji aku ni. Ikhlas ke dia tu, sebab aku ni taklah ok sangat seperti yang dikatakannya.' Pertanyaan ini datangnya dari hati kecil .

Oleh itu  sama-samalah kita tanyakan diri kita sendiri, 'Kita ni okey ke?' Dan jawablah dengan hati kecil, hati yang jujur dan ikhlas

Hasil tulisan DR HM TUAH ISKANDAR 
diubahsuai oleh NAZLINAAO

No comments:

Total Pageviews

visitors online