Monday, August 8, 2011

LUV URSELVES K...MASYUKK!!

TAFAKUR BUKAN HANYA MEMBUKA BELENGGU TEKANAN, BAHKAN IA DAPAT MEMBEBASKAN DIRI DARI PELBAGAI JENIS PENYAKIT SOSIAL DAN GANGGGUAN EMOSI. TEKNIK TAFAKUR YANG DIPERKENALKAN BOLEH DIAMALKAN OLEH SETIAP LAPISAN MASYARAKAT. 

KELBIHAN TAFAKUR /MEDITASI

1. Membuka dan menjernihkan firkiran dan akhirnya membawa kita kepada pencerahan. Keadaan itu diperoleh melalui satu proses yang membawa ketenangan dalam diri.

2. TAFAKUR melatih serta memotivasikan kita agar mencapai tahap disiplin diri yang tinggi . Ini kerana kemurniaan jiwa adalah hasil daripada fikiran yang jernih. Tafakur kesihatan merupakan  kegiatan yang melibatkan jiwa dan fikiran.

3. Tafakur juga merupakan satu proses mencapai keadaan meditatif. Meditatif dalam kehidupan seharian akan merubah kehidupan kepada positif. Ia membuat kita lebih tenang dan segalanya seolah-olah berjalan dengan baik tanpa tekanan . Ini kerana tafakur menghadirkan ketenangan dan kedamaian pada fizikal, mental dan rohani.

4. Seorang yang mengamal tafakur ini mampu mengendalikan diri dengan baik, mempunyai sifat keperibadian yang mengagumkan, mempunyai fizikal yang sihat, pandangan yang luas dan tajam, kekuatan emosi, mental mahupun rohani. Latihan tafakur ini membantu mencapai kesihatan, kedamaian dan kebahagiaan dalam kehidupan kita.

5. Tafakur kesihatan juga dianggap sebagai terapi penyembuhan kerana ia amat berguna untuk mencegah dan menyembuhkan beberapa jenis penyakit antaranya adalah kencing manis dan darah tinggi. Ia juga dapat menghilangkan penyakit fikiran seperti gelisah, waswas, cemas dan kurang semangat.

Tafakur atau meditasi adalah dipercayai dapat menambahkan pengeluaran hormon Melatonin yang dikeluarkan daripada kelenjar Pineal di dasar otak. Hormon ini amat diperlukan untuk tidur berkualiti, menjaga serta mengedalikan jam semula jadi tubuh serta mengawal kadar kemasukan cahaya matahari oleh mata. Hormon ini juga didapati sebagai suatu rawatan pencegahan dan pemulihan kanser.

Dr azhar Hj Sarip
Nazlinaao
Mingguan Wanita

No comments:

Total Pageviews

visitors online